Zomertijd: tijd voor reflectie?

De zomer komt eraan. De ideale omstandigheden voor een stukje zelfreflectie. Eindelijk dat boek lezen of gewoon even niks. De batterij opladen. De zomermaanden zijn voor mij ook een periode om inspiratie op te doen en nieuwe concepten bedenken. Wonderlijk genoeg bieden rustmomenten mij gelegenheid om afstand te nemen van de hectiek en tijd te vinden om andere perspectieven toe te laten. Dat voelt als een geschenk en ik gun iedereen dat moment van rust.

 

Professionalisering van docenten.

Een van de opgaven waar ik mij deze zomer op wil richten is het verder professionaliseren van docenten. Samen met Hogeschool NOVI hebben we het leertraject Basiskwalificatie Didaktische Bekwaamheid in de afgelopen maanden verder ontwikkelt en verzorgd.  De aanleiding voor dit leertraject is de initiele vraag: Hoe geef je vorm aan onderwijskundige professionalisering in het hoger onderwijs? Omdat het begeleiden van leerprocessen een permanente ontwikkeling vraagt, verdient dit leertraject continue aandacht. De interacties met de deelnemende docenten aan het leertraject zijn uiterst waardevol gebleken. Op basis van de verkregen inzichten kunnen we voorlopige conclusies trekken. Een van deze conclusies is dat er bij de docenten grote behoefte is aan collegiale consultatie of intervisie.   

Dit kunnen we leren van het interactieproces. Het idee is om in vervolg hierop een Community of Practice te starten waaarin kennisdeling en verbinding centraal staan. Kennisdeling om aanwezige expertise te ontsluiten en ervaringen zichtbaar te maken. Verbinding creeeren waarmee ontmoetingen kunnen plaatsvinden.

NAAR
BOVEN
LEES
MEER